Tuesday, September 28, 2010

Bila nak habis...


Sejak akhir-akhir ini isu perkauman seringkali timbul dalam media-media tempatan. Tidak tahu mengapa perkara ini boleh berlaku. Sepatutnya soal perkauman ini tidak perlu lagi dimainkan dengan sewenang-sewenang oleh sesiapa sekalipun.

Seperti yang kita ketahui isu perkauman merupakan satu isu yang amat sensitif terutama di negara kita yang merupakan negara berbilang kaum. Bila isu ini dimainkan ia kan cepat bersemarak dan merebak menjadi lebih besar jika tidak dibendung. Negara kita masih muda jika dilihat pada usia kemerdekaannya. Oleh itu isu sensitif seperti perkauman ini tidak sewajarnya dimainkan oleh sesiapapun.

Dalam menangani masalah ini pihak yang tertentu sewajarnya bersikap adil dalam menangani isu perkauman ini. Janganlah bila sesuatu kaum menimbulkan satu isu yang berbau perkauman, ia tidak dianggap sebagai perkauman. Namun apabila satu kaum yang lain menimbulkan perkara yang berbau perkauman, ia terus dikatakan sebagai perkauman. Pihak yang berkenaan mestilah bersikap ADIL kepada semua kaum dalam hal berkaitan isu perkauman ini.

daudmzakaria.

No comments:

Post a Comment