Tuesday, October 12, 2010

Betul ker....

Boleh dikatakan kebanyakan kita mengetahui sifat marah merupakan sifat yang tidak baik. Kita memang sentiasa diajar supaya dapat mengawal sikap marah berkenaan.

Salah satu sebab yang membuatkan kita menjadi marah ialah apabila ada orang lain yang menghamburkan kata-kata kesat kepada kita atau apabila seseorang menuding kepada kita apabila kita membuat satu-satu keputusan yang tidak di sukai oleh pihak berkenaan.

Oleh itu bila terdapat seseorang berasa marah kepada kita atas apa yang kita lakukan, ambillah masa untuk bertenang. Cuba kawal kemarahan kita supaya perkara tersebut tidak berlanjutan. Ada ketikanya orang tersebu menghamburkan sikap marahnya kerana kelemahan dirinya untuk mengawal kemarahan. Ada ketikanya ia merupakan sikap yang telah diwarisi daripada ibu bapanya. Kita sebenarnya tidak dilahirkan dengan sifat marah. Semasa lahir diri kita adalah kosong, ibu bapa kita yang mencorakkan kita dengan segala sikap yang kita warisi.

Bila kita bersua dengan orang yang sedang merasa marah kepada kita, cuba bertenang, kawal kemarahan kita. Kelemahan bukan pada diri kita tetapi pada orang berkenaan. Ambil masa untuk bertenang. Selepas dia habis dengan kemarahannya barulah kita berkata-kata untuk perbualan seterusnya......

Ermmmm....sebenar-benarnya aku sendiri pun tak pasti sama ada aku boleh amalkan perkara ini....maaflah, itu merupakan kelemahan aku..........

daudmzakaria

No comments:

Post a Comment