Tuesday, November 30, 2010

Bala atau musibah....

Bala atau musibah merupakan perkara yang amat tidak kita ingini. Namun begitu kalau ALLAH mahu menimpakan musibah atas diri kita tiada siapa pun dapat menghalangnya. Bala atau musibah wujud dalam pelabagai bentuk seperti kemalangan, bencana alam, penyakit dan sebagainya.

Bagi aku mungkin musibah yang menimpa aku disebabkan oleh banyak perkara. Andaian aku mungkin ALLAH ingin membersihkan segala dosa aku, mungkin ALLAH ingin menguji aku dan mungkin jugak ALLAH membalas atas segala dosa yang aku dah lakukan seperti tidak adil kepada sesiapa saja yang pastinya perbuatan tersebut merupakan satu kezaliman terhadap orang lain, sapa tau kan.

Namun begitu segala bala dan musibah yang menimpa aku, terpaksalah aku redha kerana kalau tidak redha merupakan sikap yang tidak disukai oleh ALLAH. Aku hanya mampu mengucapkan 'Inna lillahi wainna Ilaihi Rojiun....' bila ditimpa bencana walaupun sering jugak aku mengeluh bila ditimpa musibah berkenaan. Cuma harapan aku agar tidak lagi ditimpa bencana dimasa akan datang serta aku mampu jugak untuk REDHA dan memperbaiki sikap yang tidak disukai olehNYA.... itu saja yang mampu aku lakukan....

daudmontakzakaria

No comments:

Post a Comment